De schietsport is misschien anders dan je op het eerste gezicht zou verwachten. De sport is geschikt voor mannen en vrouwen én voor jong en oud. Niet alleen de wedstrijdschutter die streeft naar perfectie, maar ook schutter die op recreatieve wijze de sport beoefent, ziet keer op keer een nieuwe uitdaging en beleeft er veel plezier aan. Ook mensen met een visuele of lichamelijk handicap kunnen – afhankelijk van de ernst van hun beperking –  aan de diverse onderdelen van de schietsport deelnemen.

Het zal je dan mogelijk ook niet verbazen dat er ongeveer 40.000 sportschutters (tussen de 9 en 90 jaar) bij de KNSA (Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie) geregistreerd staan.

De (Olympische) schietsport wordt net als andere sporten in verenigingsverband beoefend. En net zoals bij andere sporten geldt ook hier: oefening baart kunst. Door regelmatige en serieuze trainingen leer je de beheersing over lichaam en geest te controleren, je concentratievermogen te vergroten en daarmee je prestaties te verbeteren.

Ondanks het feit dat de schietsport nog weleens negatief in het nieuws komt, is deze in Nederland een van de veiligste sporten. Dit komt door goede wet- en regelgeving en de handhaving daarop door overheid, verenigingen en niet in de laatste plaats door individuele schutter zelf. De KNSA draagt hieraan bij door het opstellen van goede reglementen, het opleiden van deskundig kader en het adviseren bij de bouw van veilige schietbanen.

Een sportschutter:

• heeft een gezonde geest;

• is de rust zelve;

• is van onbesproken gedrag;

• en stelt veiligheid boven alles.

Heb je een gezonde belangstelling voor de schietsport en wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.