Tijdens een kennismakingsbezoek kun je overleggen over de mogelijke invulling van je wensen op het gebied van de schietsport. Er zijn veel disciplines en zeer veel verschillende sportschutters. Wat voor soort sportschutter ben jij of wil jij worden?

De wedstrijdschutter

De wedstrijdschutter is zeer prestatiegericht en neemt geen genoegen met een 7, 8 of 9. Hij of zij  wil steeds de ’10’. Om dat te kunnen bereiken, wordt er voortdurend getraind op de diverse technische onderdelen zoals het opbouwen van een stabiele houding, een goede ademhaling, het juist hanteren van het wapen en het afdrukken van het wapen.

Daar bovenop komt nog het vasthouden van de concentratie gedurende de gehele oefensessie of wedstrijd. Een goede lichamelijke en geestelijke conditie is van groot belang om op hoog niveau te kunnen presteren. De trainingen zijn zeer intensief en wedstrijdschutters kunnen die niet altijd zelfstandig doorlopen. We hebben gediplomeerde trainers met ruime ervaring die hen kunnen helpen met het opzetten, uitvoeren en begeleiden van een trainingsprogramma.

Wedstrijdschutters nemen het regelmatig in competitie- en wedstrijdverband tegen elkaar op. Dat kan binnen de eigen vereniging plaatsvinden maar ook op afdelings-, districts-, nationaal of internationaal niveau. Deelname aan de Olympische Spelen is ook in de schietsport natuurlijk het hoogst bereikbare doel.

De recreatieve schutter

Niet iedere sportschutter is echter zo ambitieus. Recreatieve schutters zijn vaak al blij als alle schoten in het ‘zwart’ zitten. Zij beleven veel plezier aan de schietoefening, maar ook aan het sociale aspect. In de kantine is daarvoor met een praatje, drankje en hapje dan ook alle ruimte.

Onze trainers staan niet alleen de wedstrijdschutter bij, maar zorgen in de eerste plaats voor de opvang en begeleiding van aspiranten. Hierdoor wordt hun kennismaking met de schietsport geen sprong in het diepe, maar een waardevolle en plezierige ervaring.

Wat voor schutter je ook bent of wil worden: vóór een schietoefening mogen absoluut geen middelen zoals alcohol, drugs of medicijnen die het reactievermogen beïnvloeden, gebruikt worden.

Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag nog veel meer over deze mooie sport!